top of page
green_wave_image_5.png

Kansainvälistyminen ja kasvun mahdollisuudet

Konsepti

Kasvu ja kansainvälinen kasvu kiinnostaa, mutta mitä tehdään? Halu on kasvaa, mutta aikaa ei ole?

Meillä on vuosien aikana koeteltu konsepti, jolla rakennetaan kasvua ja perusta kasvutoimenpiteille. Pohjana on kolme peruspilaria:

  1. Sisäinen näkemys
  2. Asiakkaan kokemus
  3. Markkinatilanne

 

Yhdistämällä todellinen tilannekuva yrityksen nykyisestä toiminnasta, asiakkaiden kokemasta arvosta ja haluttujen markkinoiden tilanteesta, niiden yhteistyökumppaneista sekä potentiaalisista asiakkaista, rakennetaan kansainvälisen kasvun mahdollisuudet!

Kannattaa tutkia mahdollisuuksia. Kehittää kyvykkyyksiä. Kasvaa.

explore.develop.grow.

 Kolme peruspilaria kasvulle:  ​  Sisäinen näkemys Asiakkaan kokemus Markkinatilanne

Sisäinen näkemys

Johdon ja avainhenkilöiden haastatteluiden kautta  näkemys tarjoamasta, markkinatilanteesta, asiakkaista ja liiketoiminnasta.  MItä ovat yrityksen tavoitteet, tavoiteltavat markkinat, lanseerattavat tuotteet ja palvelut sekä ajateltu kilpailuetu?

Ulkopuolisena konsulttina näkemys yrityksen vahvuuksista, mahdollisuuksista ja kehityskohteista. Yrityksen kyvykkyydet, sisäinen yhtenäisyys ja sitoutuminen tavoitteisiin? 

Toimitamme aina yhteenvedon havainnoista ja toimenpide-ehdotukset johdolle.

Henkilöstö arvostaa kun heidän äänensä tulee  kuulluksi, samalla kun epäkohdat ja ristiriitaisuudet saadaan esille. Yrityksen ajateltu kilpailuetu sekä tavoitteiden selkeys henkilöstölle ja heidän sitoutuminen tavoitteisiin. Ulkopuolinen konsultti saa henkilöstöltä avointa palautetta yrityksen toiminnasta, tuotteista, palveluista ja suunnasta. Kannattaa hyödyntää teidän oman henkilöstönne, parhaan resurssinne, ajatukset!

Asiakkaan kokemus

Olemassa olevien, menetettyjen ja potentiaalisten asiakkaiden haastattelujen kautta näkemys todellisesta kilpailukyvystä.

Mikä on todellinen asiakastarve, miksi asiakkaat ostavat, mitä asiakkaat arvostavat tuotteissa, palveluissa ja toiminnassa? MItä kehitystarpeita asiakkailla on?

 

Ulkopuolisen konsultin näkemys, mikä on teidän asiakkaiden kokemus yrityksestä, tuotteista ja yrityksen tuottamasta asiakasarvosta sekä kilpailukyvystä? Emme laita asiakkaille kyselylomaketta, vaan teemme henkilökohtaiset haastattelut joissa pääsemme pintaa syvemmälle.

Toimitamme aina yhteenvedon haastattelujen havainnoista ja toimenpide-ehdotukset johdolle. Yhteisessä työpajassa vertaamme sisäistä näkemystä asiakkaiden kokemuksiin.​

Asiakkaat arvostavat kun heitä kuullaan, piilossa olevat reklamaatiot saadaan esille ja jotkut asiakkaat aktivoituvat kaupallisesti pyytäen tarjousta. Ulkopuolinen konsultti saa avointa ja rehellistä palautetta asiakkailta teidän yrityksen toiminnasta, tuotteista, palveluista ja suunnasta. Kannattaa hyödyntää asiakkaidenne todelliset kokemukset!

Markkinatilanne

Tietoa markkinoista valituilla alueilla, missä ollaan suhteessa kilpailijoihin ja kilpailutilanteeseen. Mikä on potentiaali ja miten se hyödynnetään?

 

Kuivien raporttien sijaan teemme potentiaalisten yhteistyökumppaneiden ja potentiaalisten asiakkaiden etsintää, listausta ja kontaktointia sekä ostettavien kohdeyritysten arviointia.

Testaamme todellisen asiakastarpeen todellisilla asiakkailla todellisessa markkinassa. Etsimme jälleenmyyjät ja kartoitoitamme ostettavat yritykset.

Toimitamme aina listaukset kontaktoiduista yrityksistä, yhteenvedon haastatteluista ja havainnoista sekä toimenpide-ehdotukset johdolle.

Markkinatilanteen ja todellisen asiakastarpeen ja kontakteista saatujen kokemusten pohjalta laadimme yhdessä konkreettisen suunnitelman siitä, miten kansainvälisille markkinoille mennään. Mitä askelmerkkejä tarvitaan, mitä osaamista, henkilöitä ja ketä yhteistyökumppaneita sekä mitä rahallista panostusta tarvitaan.​

Kasvu- ja muutostoimenpiteet edellyttävät usein strategian ja tahtotilan kirkastamista sekä johdon yhteisen sitoutumisen aikaansaamista. Halun lisäksi tarvitaan systemaattisia, jatkuvia toimenpiteitä, jotta kasvu toteutuu.

green_wave_image_6.png

Kansainvälisen
kasvun mahdollisuudet

Miksi kannattaa tutkia
kasvun mahdollisuudet?

  • Yrityksellä voi olla merkittävät kasvumahdollisuudet omalla erikoisalueella kansainvälisesti​

  • Perustetaan päätös (lähteä tai jättää lähtemättä) tietoon markkinasta, eikä mutuun

  • Tutkitaan haluttu markkina, potentiaali, riskit, alan toimijat, kilpailijat ym. ennen kalliita operatiivisia toimenpiteitä

  • Jos potentiaalia löytyy, niin rakennetaan kansainvälistymisstrategia ja –suunnitelma ensin

  • Vientimarkkinan tutkiminen tuo välittömiä suoria hyötyjä liiketoimintaan (myös kotimaan).

  • Työ toimii luontevasti strategisena asiakastyönä sillä tapaamiset ja keskustelut Suomen ja ulkomaan avainhenkilöiden kanssa rakentavat välittömästi yrityksen mainetta ja tunnettavuutta

  • Projektiin kuuluu luontevasti paljon kontaktointia eri toimijoiden kanssa. Asiakkaiden kontaktointi  on tyypillisesti aktivoinut asiakkaita ja johtanut myös myynnillisiin jatkotoimenpiteisiin.

bottom of page