Konfliktin välttely ja mihin se johtaa
- Jukka Niemi

- Mar 26
- 2 min read
Updated: Mar 27
Meidät (ainakin minut) on opetettu välttämään ristiriitoja ja konflikteja ja erityisesti olemme oppineet, että työelämään ne eivät ainakaan sovi. (Työ)elämässä asioiden pitää sujua mukavasti ja harmonisesti.
Konflikti, ristiriita tai ongelma
Tosielämässä vain tulee konflikteja, erilaisia haasteellisia tilanteita toisten kanssa. Ehkä alkuun teillä oli vähän eri ajatukset palaverissa? Ehkä sanoit mielipiteesi asiasta ja sinut tyrmättiin jyrkästi? Ehkä on tullut erimielisyyttä siitä, miten asiat pitäisi hoitaa tai miten asiassa pitäisi toimia? Ehkä sinua alkoi ärsyttää toisen toiminta ja sanomiset? Ehkä sinut vain ohitettiin päätöksenteossa, ehkä sinulle vähän naurahdettiin ja sinut lopulta nolattiin? Oli miten oli, lopputulemana sinun ja jonkun muun välillä tapahtui jonkinlainen yhteenotto tai konflikti.

Ihmisluonteelle (ainakin osalle meistä) luonteva toimintamalli konfliktin jälkeen on puhumattomuus. Ja tarkoitan tässä puhumattomuutta nimenomaan sitä henkilöä kohtaan, jonka kanssa meillä on ollut konflikti. Varsinainen puhuminen tapahtuu nimittäin kahviautomaatilla ja muiden kollegoiden kanssa, joille voi purkaa ahdistustaan ja turhautumistaan kyseistä henkilöä kohtaan, selän takana tietenkin.
Ahdistus ja pelko
Mitä meidän välttelijöiden mielessä tapahtuu kun (työ)elämässä tulee seuraava potentiaalinen konflikti vastaan? Ajatus että pitäisi selvittää asia tai sanoa vastaan seuraavassa palaverissa tai tapaamisessa ja tuoda ajatuksensa esille tuntuu vaikealta. Valmiiksi jo pelottaa, että minun pitäisi nostaa asia esille. Mieli jo kertoo, että ei se ehkä niin tärkeä asia ollutkaan, ei se ollut niin tärkeää että minut ohitettiin päätöksenteossa, ei minua ehkä loukattukaan, ei se ollut merkitykselllistä. Mitä jos toinen kiistää koko asian? Mitä jos minut nolataan taas? Mitä jos sanon asiakkaalle suoraan? Mitä jos sanon kollegalle että hän loukkasi minua? Mitä jos jotain pahaa tapahtuu?
Välttäminen ja helpotuksen harha
Taas luonteva ja helppo toimintamalli on välttää ahdistavaa tilannetta. Välttää juuri sitä palaveria, välttää sanomasta todellisia ajatuksiaan, välttää esiintymistä muiden edessä, välttää ikävää kollegaa, välttää hankalaa asiakastilannetta... Joo, näin minä taidan tehdä! Suorastaan hulvahtaa sellainen helpotuksen tunne, että minun ei tarvitse tehdä sitä asiaa, sanoa mikä minua loukkasi, sanoa mikä minua harmittaa, sanoa miksi minusta tuntuu näin pahalle.
Rajattu elämä ja välttelyn kierre
Turha alleviivata, että rajoittaminen ja välttely johtaa taas ahdistukseen ja pahan kierteeseen. Puhumattomuus ja välttely johtavat tyytymättömyyteen, epäreiluuden kokemukseen ja katkeruuteen. Useimmat meistä tietävät nämä asiat, mutta silti on vaikeaa toimia. Ja miten pitää toimia että välttelyn kierre katkaistaan?
Tarvitaan rohkeutta puhua, kun on sen hetki. Tarvitaan rohkeutta käsitellä konflikteja, kun niitä nousee ja sillä hetkellä kun niitä nousee, ei jälkikäteen kahviautomaatilla juputtaen. Tarvitaan rohkeutta harjoitella uusia vuorovaikutustaitoja, joissa asioista sanotaan ääneen, joissa sopimattomasta käytöksestä sanotaan suoraan ja johtamisen kulttuuri joka tukee tätä.
Miten teidän tiiminne ja organisaationne käsittelee konflikteja ja vaikeita tilanteita?


Comments